hemma igen från Barcelona...

Vilka fantastiska dagar vi haft!!!! Resan startades på söndagen då klockan ringde 02.00. Tror att jag kanske sov tjugo min under natten bara...Karin sov ju över här på natten. Mats skjutsade oss till Svågertorp och vi tog tåget över till Kastrup. Efter incheckning åt vi frukost. Flyget lyfte 07.10. Planet var bara halvfullt så vi hade gott om plats och många sov i sina säten, både vuxna och barn. När vi varit på väg ett bra tag så sade jag till Karin att nu sätter jag igång min mobil så vi kan kolla klockan...i exakt samma sekund som tel gick igång började planet skaka och kränga då vi kom in i ett turbulent område...personalen rusade fram och drog upp alla  som låg och sov och satte på bälte...blev lite småpanik faktisk...i samma sekuns som jag stängde mobilen så slutade alltsammans...såklart hade det inte med varandra att göra ,men ganska kusligt eftersom jag precis innan skojat med Karin och sagt tänk om vi störtar när jag sätter på telefonen.....hahaha...

Landade i Barcelona vid tiotiden. 13 grader och ganska kallt och blåsigt!!! Väldigt enkel och smärtfri bagageutlämning och vi lyckades hitta aerobussarna direkt. De gick var femte minut och efter 20 min var vi framme på plaza catalunya. Gick en bit ner på La Ramblan och visste inte exakt var vårt hotell låg så vi frågade oss fram i en informatinsdisk på ramblan. Svängde höger gatan efter Mac Donalds och KFC. 500 meter ner i en skum gata så kom man fram till en jättestor väg och där hittade vi vårt hotel Auto Hogar....

Inte direkt något lyxhotell men rent och snyggt...Packade upp och så gick vi ner och tog vars en pizza direkt utanför hotellet...Gick upp och vilade en stund eftersom vi varit uppe hela natten. Vi hade fått veta att Barcelona skulle spela på kvällen och om de vann så vann de hela La liga...

På kvällen gick vi en sväng ner mot hamnen och det stora varuhuset mare magnum.

Promenerade längs hamnen bland alla försäljare och gagantiska båtar. Trodde aldrig att vi skulle komma fram till stranden men till slut så gjorde vi faktiskt det...tro det eller ej...det blåste och var ganska kyligt men vi kunde inte låta bli att doppa våra trötta fötter i det härliga vattnet.

När vi gick tillbaks längs ramblan så märktes det att matchen var igång och det smälldes en del raketer och hurra ropen skallade med jämna mellanrum. Vi slog oss ner på en restaurang ungefär samtidigt som matchen avgjordes och Barcelona stod som segrare....herre Gud!!!! Vilken häftig kväll det blev!!! Vilken fest!!!! Filmade med min mobil, får se om jag kan lägga in den sedan så ni kan få en bild av hur det såg ut och framförallt hur det lät....sov som stockar trots att det lät som om de festade på vår balkong....

En överraskande bra hotellfrukost faktiskt...gjorde oss redo för en tur mot placa catalunya och det jättelika varuhuset på 10 våningar men det var skitdyrt där....bara ögongodis...tog oss in på bakgatorna i de gotiska kvarteren och kollade lite i några av alla butiker...

lyckades leta upp saluhallen med hjälp av karta och väldigt hjälpsamma invånare...vilken saluhal!!!!! Skulle kunna gå här en hel dag....köpte lite godsaker och begav oss till stranden. Fortfarande blåste det rejält kallt men solen lyste iallafall.

Det blev två överraskande timmar. Den ena nakna mannen efter den andra uppenbarade sig och förmodligen var det helt fritt fram att solbada naken. Inga problem för mig men jag fattar bara inte varför de inte kan ligga ner och sola som alla andra utan måste strosa omkring och dingla med snoppen eller gräva i sanden så pungen hängde  mitt i nyllet på andra solande människor...haha många skratt blev det!!! Ett annat störande fenomen var alla dessa asiatiska kvinnor som erbjöd massage för 5 euro. Vänligt men bestämt tackade man nej men en del nöjde sig inte med det utan började att knåda iallafall...grrr

Efter två timmar på stranden och utevistelse hela dagen hade vi lyckats bli rejält röda av solen. Diverse ränder av både skor, väskremmar och kläder...vi såg ganska roliga ut vill jag lova!!! Kanske detta som kallas citysolbränna...haha

Dag tre tog vi oss ner i metrovärlden och lyckades lösa en T10 biljett och hoppade av i Valcarca. Väl uppe från underjorden hade vi ingen aning om vart vi skulle gå för att komma till den omtalade Park Guell. Men precis som innan så blev vi visade av alla trevliga spanjorer. Han undrade om vi skulle gå och jo, det hade vi ju tänkt. Pratade lite luddigt om mekaniko och pekade fyra gator bort till vänstr. Vi började gå och när vi svängde ner i gatan uppenbarade sig mellan två hus världens brantaste backe och högt högt där uppe skulle tydligen parken ligga. När vi kom en liten bit på vägen förstod vi vad han menade  med makanico...den ena rulltrappan efter den
andra avlöste varandra och efter ett tag var vi äntligen uppe i denna fantasivärld!!!! Vilken upplevelse!!!! Vi spenderade hela dagen här utan att tröttna...

På kvällen blev det mac donalds och en underbar strandpromenad....trötta efter mycket vandrande sov vi som stockar trots allt oväsen utanför på gatan

Dag fyra var det lite varmare. Vi tog en shoppingrunda på morgonen och begav oss vidare ner mot stranden vid lunchtid. Den här gången lade vi oss lite längre ifrån alla nakna män men det visade sig tyvärr att massage kvinnorna var ännu envisare här och dessutom lika många män som sålde både sjalar och kalla dryckor. Naturligtvis var det olagligt det de höll på med så poliserna jagade de ganska frekvent. Ganska underhållande att följa denna eviga katt och råtta lek. Från att vara överallt ena minuten så var alla puts väck på en halv minut när polisen närmade sig. En del smög iväg, en del försökte slå sig ner mellan turisternas handdukar och smälta in i miljön medan vissa kröp under solsängarna och försökte göra sig osynliga.

Ännu en röd hudfärg efter denna eftermiddag...solen är farlig när det blåser...tog en mumsig glass på den långa vägen hem mot vårt hotell...synd att man inte hade stegräknaren med. Intressant att se hur långt man gick egentligen, många mil har det blivit iallafall. Tack och lov att jag hade sandaler med mig. Trots det hade jag två saftiga vattenblåsor!!!!

Dag fem var det dags för hemfärd. Gjorde våra sista inköp i hamnen. Lyckades få tag på barcelonafotbollsdräkt till Elias, Espadrillos till Fredrik och solbrillor, Whiskey till Mats och en parfym från Zara till Johanna...

Tog metron till plaza catalunya, aerobussen till flygplatsen och checkade in i god tid. Hemma i sverige vid halv tolv. Mats hämtade oss på Svågertorp...Borta bra men hemma bäst...men jag kan bara konstatera att Barcelona är en stad väl värt ett besök....vilken upplevelse!!!