allting är vitt vitt vitt...

Åhhhh...härliga sovmorgon!!! Jag har ju jobbat hela helgen och igår....Och vilka dagar sen....kaoset fortsatte...precis som väntet...vinterkräksjukan har tagit sitt grepp om medicinkliniken!!! Det ena rummet blir "rent" medan det andra insjuknar....för att inte tala om personal som blir sjuka....suck!!! Likadant varje vinter men i år blev det precis under jul och nyår...

Idag är jag iallafall ledig och så även i morgon...känns underbart. Sov ända till nio och när jag steg upp så möttes jag av ett snöigt och vitt nordanå utanför fönstret. Jag vet en som kommer att bli lycklig!!! Elias fick ju en snowboard...heter det så förresten? hmmm...iallafall en platta med handtag som liknar en surfbräda ungefär. Blir kanske en tur i pulkabacken i eftermiddag. Om vi har lite tur så kanske solen vill titta fram också...vi får vänta och se...



Igår blev en annorlunda dag på jobb. Fick sitta vak inne hos en dam som under natten (inne på sitt rum på avd) försökt ta livet av sig. Hon hade skurit av artären i handleden med ett rakblad, varvid blodet pulserar ut rejält. Av en händelse hade sskan tittat in på rummet och möttes då av världens blodbad. Allt slutade bra till slut efter akuta insatser och en kirurg som fick sy igen snittet. Två påsar blod på det och kontakt med psyk. Stackars dam.

Jag satt på sänkanten och pratade med henne en hel del under fm. Hon berättade att det hon var som mest ledsen över just nu var att det inte lyckades....Hon har genomgått flera canserbehandlingar de sista tio åren..bla bröscanser, livmodercanser och nu hade de hittat tumörer i ryggraden och njuren...Hon sade : Jag är 82 år gammal, har genomgått så mycket hemska behandlingar och nu vill jag inte mer. Det enda jag vill är att ha rätten att själv få bestämma att jag vill avsluta mitt liv...kan ni inte ge mig en spruta så att jag kan få somna in...

vad ska man svara...jag förstår precis hur hon menar....Frågan om aktiv dödshjälp är en känslig fråga men ack så viktig...

Jag kom precis på att jag lovade henne komma in och säga hej då innan jag gick hem igår vilket jag glömde i kaoset. Ska ringa till jobb och be de gå in och hälsa från mig...har tänkt mycket på henne...


i em fick jag ett telsamtal av min chef Ulla...världens bästa. Hon har sagt upp sig efter två år på avd och jag var en av de som var med på intervjuerna och valde henne. Jag förstår hennes beslut men kommer sakna henne oerhört mycket. Bättre chef kan man inte få....och jag vet att jag inte är ensam om att tycka så....Eftersom jag var ledig idag så ville hon att jag skulle få höra det från henne personligen. Kändes som en stor klump i magen...det som däremot var jättekul att höra var att vår enhetschef Peter hade berömt mig sååå i samband med förra veckans arbete med bemanning och dyligt...Det behövde jag få höra...och det kommer jag att leva på lääääänge....

Ikväll blev det vitt vin och räkor...mums...Elias Mats och Fredde var ute en stund i snön och då gjorde de den här fina snölyktan...



men man ser ju inte hur fint den lyste...för det gjorde den faktiskt...





natti natti...



Kommentarer
Postat av: Marie

Ja,vad svarar man på ngt sånt?Mycket svårt att ta ställning till,men hade jag varit i hennes sits,tror jag att jag hade velat samma sak.

2010-01-05 @ 13:09:22
Postat av: susanne

såklart....jag förstår henne ....

2010-01-05 @ 17:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0